Köpt en bok och det är verkligen inte lätt.

Ni vet min favoritpodd just nu. Jag har köpt boken. Jag gick in på en bokhandel och köpte den över disk. Den ligger gömd i en garderob hemma. För ifall han kommer förbi vill jag inte riktigt gnida in det i ansiktet på honom att jag nog kommer skilja mig i år från honom. Ja, jag har satt ett datum. Eller nej, det har jag inte. Jag har mest skaffat en känsla över en månad och en årstid. Ett  där jag måste fatta beslutet och ta det stora steget. Det har jag i och för sig sagt länge. Jag hade 3 januari som ett datum. Sedan sista mars som ett annat. Nu är det snart augusti. Men jag har tagit mig långt. Jag har flyttat. Även om jag pratat om det här i ett år snart med mina vänner.

Men nu känns det som att det är viktigt att få ett avslut. Jag ska försöka få i en skrivare så att jag kan skriva ut papprena. Så att när jag väl är redo att fullt ut ta steget. Ända in i kaklet steget så ska det vara förberett.

De som säger att alla skiljer sig så lättvindigt kan hoppa upp och sätta sig på något. För det här är det svåraste mest smärtsamma jag varit med om. Värre än alla minus på stickor månad efter månad. Det här är så himla plågsamt.

Det har pågått så länge och för mig har det inte varit ett plåster man river av. Det har varit som att sprätta upp en fint broderad duk. Stygn för stygn. Frans efter frans.  Under flera års tid. Det är inget lättvindigt med en skilsmässa. Det är inget man bara gör. Så där. En signatur och så är det klart. Nej.

Det handlar om att se sig själv för den man är och göra upp mot sånt som man inte kan stå ut med längre, som man stått ut med även om det varit fel mot en själv. I många år för att man älskat. Älskat så att man tillslut gått sönder så fullständigt att det inte går att fortsätta. Det är att göra upp med sig själv och att man låtit sig bli behandlad. Att man stannat för rädslan för ensamhet och rädslan över livet som kommer sedan. Vanans makt är stor.  Att lämna är inget som går enkelt.

Det är som en desperation utan dess like inom en och man kämpar så otroligt mycket med sig själv och gnager. Man vill göra allt utom just det. Och länge har det varit så himla otänkbart.

Så jag ska läsa. Läsa boken som podden som jag lyssnat på för att våga få dessa tankar.
En sak jag skulle vilja att de tar upp är det här utan barn. Bara relationen. Inte barnen.

Bild lånad av Adlibris: lyckligt-skild-hitta-den-kloka-vagen-fore-under-och-efter-separationen

Leave a Reply

