Bra kvinna reder sig själv.

_20170704_220349

Jag har shoppat en Ikea möbel. Jag är oftast den som har satt ihop Ikeamöbler hemma. Jag tycker det är rätt skoj. Men när möblerna blir för tunga eller som Ikea själv beskriver det: Du behöver en partner för att sätta ihop den här möbeln. Då känner jag lite att: Fan också.

Min man har varit tydlig med att jag inte ska ta för givet att han ska hjälpa mig med sånt jag har fått hjälp med tidigare. Som att bära tunga prylar. Det visade han väldigt tydligt när jag bad honom att hjälpa mig att putta på soffan lite grann till en annan del av lägenheten.

Nåväl han har sagt nej. Men så erbjöd sig en av mina manliga vänner att komma över och hjälpa till och skruva möbler. Han är en fantastiskt fin människa som verkligen ställer upp för mig genom den här flytten. Han kom över igår( innan min man frågade om vi kunde träffas) och vi skruvade möbler. Ja, jag tänker aldrig någonsin erkänna att jag fått hjälp med att skruva ihop en stor byrå för min man. Men vet du, det är inte fel att fråga om hjälp. Det är inte det.

Folk är så sjukt stöttande i den här processen. De ställer upp. De ger mig saker( som de uppenbarligen inte själva vill ha). De hjälper till att bära. De kommer förbi. De hänger, de bjuder på mat. Och jag är sjukt tacksam.

Jag vet att min man har sårad stolthet och det är därför han inte hjälper mig. Men det var så skönt att få skruva möbler och inte vara ensam. Jag kände mig så himla ledsen över tanken att behöva gå hem till en tom lägenhet. Sedan när min man ringde fick vi bråttom att slå ihop de sista skruvarna och ställa upp möbeln mot väggen. Min vän skulle också bort och äta mat  hos sitt ex. Det kändes nästan lite förbjudet.

Vi pratade om det där min vän och jag. Hur man kommer över kärlek för att kunna öppna upp för ny kärlek. Vissa tar det ju flera år av att leta och hitta ny. Sedan kanske de hittar en ny men öppnar inte upp sig i alla fall. För tanken om det som kunde varit tar över det som är nu. Det var en spännande diskussion och jag skrämde lite slag på honom och mig själv med.

Dagens bästa igår var, skruva möbler med en vän. Ta en promenad med min man. Dagens sämsta. Ensamheten i bröstet.

Leave a Reply

