10 anledningar att Skiljas enligt skilsmässopodden

Jag lyssnar som sagt mycket på skillsmässopodden. Där tog de upp 10 orsaker som folk skiljer sig för. Jag går igenom de här nere. De har även skrivit en bok. 

1. Ofri i förhållandet. Att förhållandet blir för begränsande. 

Jag kan känna igen mig här och det är nog en del i att jag vill bli särbo. Jag känner att jag har burit oss så länge och det har gjort att jag känner mig begränsad i att vara oss. Jag känner att det hänger på mig att saker bli gjorda. Städning. Matlagning. Att vi ska göra saker. Att jag ska vara den som drar det sociala. Jag orkar inte längre. Jag vill mer och nått annat. Därav särbo. 

2. Vem har du blivit? Vem har jag blivit? Man är inte den man en gång var när man träffades.  Allt som är viktigt sker långsamt och man märker det inte. En dag slår det en hur hamnar man här?

Åh precis det här är jag. Vi har båda ändrat oss mycket och det har skett långsamt. Han har blivit mer introvert. Jag mer extrovert och jag vill uppleva saker. Visserligen har en ändring skett i år då jag satt hårt mot hårt. Det är som att han har blivit handlingskraftig när jag har hotat med separation och skillsmässa. Då har han börjat med allt. Träning. Sin karriär. Familjerådgivningen. Psykolog. Innan var han ovillig till allt. Men jag måste i alla fall flytta. Jag orkar inte mer.

3. Otrogenhet.

 Det har ingen varit vad vi vet om i alla fall. 

4. Svartsjuka

Nä, han är den minst svartsjuka person jag vet om. Det är ohälsosamt lite han är svartsjuk. 

5. Förhållandet blir ett företag. Romantiken saknas och man är mer som kollegor. Man har inte sex och har ett organiserat liv. Man kan inte se det som ett kärleksförhållande. Får du verkligen ut vad du vill ha av ett förhållande? Lättare att bli förälskad i andra. 

Japp. Jag är skyldig. Jag tycker romantiken saknas även om han i år har insett att det är viktigt för mig och kommit både med blommor och gått på bio för min skull. För han inser att jag behöver det. Det tog 12 år. Men det känns för sent. Jag litar inte på det. Det känns spelat. Så nej. Jag får inte det jag vill ha av förhållandet. Men jag är extremt ogin mot hans försök också. Verkligen. Innan hade jag blivit glad. Nu är jag mer. Nu passar det! Varför var jag inte värd det tidigare?! 

6. Dra hela lasset hemma. Mest kvinnor som märker det. Ojämlikheten. Jag gav mig. Inte in i det här för att bara hushållerska och projektledare. 

Här är jag med i många år har jag dragit allt hemma vilket nu när han diskar ibland och tvättar ibland så känner jag vara jaha. Och.? Det är nog en av de största anledningarna till att jag vill flytta. För jag får dra allt hemma. Ja. Han gör mer nu men det känns på intet sätt som jämställt mellan oss. Jag är less på att vara den som ser att Bregott är nästan slut och går och handlar nytt. För han handlar det som passar honom. Eller han storhandlar hem. Men jag pratar vardagahandlingen. Även annat. Som att bädda rent. Boka tvättstugan osv. Jag vill göra det bara för min skull nu. 

7. Man kan inte lita på sin partner. Det går inte att lita på partnern. Opålitlig. Man blir ensam med ansvaret men man kan inte räkna med att få hjälp

Ja. Så känner jag med. Att jag har haft det ekonomiska ansvaret så länge att jag inte litar på honom. Att när jag varit sjuk så har han prioriterat sig själv istället för mig och jag får honom inte att möta mig vid bussen eller så. Vilket gör att jag känner mig ensam i vår tvåsamhet. 

8. Rädsla för sin partner

Absolut inte. Jag är inte rädd för honom alls.

9. Olika syn på barnuppfostran. Vad är en kränkning osv. 

Vi har ju inte barn men det har varit en stor issue om jag säger så. Nu vill han. Men jag vill flytta. 

10. Förälskad i någon annan. Men det behöver inte hänga ihop med otrogenhet. Det kan bara ha att göra med känslan. 

Jag har inte varit det. Men jag har börjat titta på andra. Tidigare la jag inte märke om andra män tyckte jag var vacker. Nu gör jag det. Och det stör mig att jag märker det. Men jag tycker att det säger nått om mig i det här. 

Som sagt jag vill inte med det här säga att jag vill skilja mig. Men det är mina särboskap vilkor. Vad jag har för förhoppning på vårt särboskap ska jag ta i ett annat inlägg. 

Leave a Reply

