Vad är mitt livs mening?

Jag är inne självhjälpsträsket. Jag vet, väldigt desperat men det är lite så jag känner mig just nu på grund av min mentala hälsa och psykologen inte har hört av sig än. Det är ju ändå en månad sedan jag bad om hjälp. Men den kommer väl? Om 100 år.

Nåväl, Jag läser en bok om ACT som jag inte kommer ihåg vad det står för. Jag försöker reflektera om tankar som boken väcker.

Och en klok fråga som boken ställde ( Som alltså heter Nystart av  Peter Hassmén) är vad gör ditt liv meningsfullt och ger meningsfullhet?

Och jag insåg. Jag har inget svar på den frågan alls. Jag ville skriva jobbet. Men hur jävla tragiskt är inte det då? Det som ger mig mening med att leva är mitt arbete? Vill jag ha det så? Absolut inte. Jag vill vara en person som jobbar för att leva inte lever för att jobba. Vilket är väldigt lätt när man inte mår bra eller inte vill ta tag i sig själv.

Men jag måste verkligen fundera på vad ger mitt liv mening?

Jag menar tidigare var min man och mitt förhållande det som gav mitt liv mening. Vilket också är tragiskt då jag tror att det är en själv som ska ge en meningen till livet. Och nej, jag har inga barn så jag kan inte leva för dem heller, eller djur.

Så vad ger mig mening? Jag vet, det är en sjuk djup tanke det här. Just nu ger nog min flytt mig en mening. Även att jag vill lära mig gränssättning.

Det där ACT har ett hjul med olika delar i sig.

Ekonomi/ Pengar- Jag borde ha en bra ekonomi men den är så dålig. Det kommer bli bättre när jag flyttat och slipper ta hand om hans del av ekonomin med. Det är faktiskt något jag längtar efter. Att slippa ansvaret av oss ekonomiskt. Att bara ansvara över mig själv.

Fysisk miljö- Jag bor nu i en lägenhet och kommer snart bo i en mindre lägenhet. Den lägenheten jag bor i nu. Är sjukt stökig på grund av alla kartonger och att ingen av oss orkar ta tag i att ha ordning för ingen av oss trivs. Jag tror det blir bra när vi flyttar i sär för då blir hans, hans och mitt mitt. Då kan jag få det som jag vill ha det och han som han vill ha det. Att få trivas var för sig och umgås i varandras fysiska miljöer.

Hälsa- Ja, du jag tänker inte ens gå in på denna bit just nu för den suger fetballe.

Vänner/Familj- Mina vänner har verkligen steppat upp under denna process. Jag blir hembjuden till precis alla. Ingen vill komma till mig men jag har till och med blivit bjuden till ett annat land om det skulle skita sig( två andra länder faktiskt) vilket är helt otroligt. Min familj vet inte så mycket än. Mamma ska hjälpa mig att flytta. Pappa ja, hehehe vi ska inte gå in i den fällan nej.

Kärlek- Oj, ja nä. Alltså jag börjar nog hitta kärleken till mig och mitt liv. Kärleken till mitt eget värde. Just nu känner jag kärlek till mitt jobb. Jag ser ju på det här med kärlek, kär, älska och lust som lite olika saker. Men det kan vi ta ett annat inlägg. Jag älskar min man, men jag är inte kär i honom.

Personlig utveckling- Oh ja, du vet det gör ont när knoppar brister och jadajada. Men jösses så jag växer. Flera meter uppåt växer jag.

Fritidsaktiviteter– vilka? Jag brukar måla. Men jag har nog inget fritidsintresse utöver det. Men jag ska skaffa mig.

Arbete/ utbildning/ karriär- Jag älskar mitt jobb. Det går framåt och jag gör karriär och jag har bytt tjänst. Det är nog mycket mitt jobb som gör att jag upptäckt mitt eget värde och gjort att jag vill annorlunda och inte bara fogar mig efter andra. Att min röst också räknas.

 

Leave a Reply

