Dra runt lasset själv. 


Jag har börjat lyssna på skillsmässopodden som handlar om två personer som är tillsammans. Men som båda har lämnat sina äktenskap. Det känns som att normen är att det är bara den som blir lämnad som får rätten att berätta sin historia. Därför tycker jag det är så himla skönt att lyssna på en man och kvinna som lämnat och att det är en sorg för den som lämnar med. 

Det som är skönt att lyssna på är att man inte är själv i sina tankar. Att det inre behöver vara katastrof för att man ska vilja lämna ett förhållande. Utan att det kan vara så enkelt som att kärleken dör. Eller att insatserna är för höga mot det man får tillbaka. Det som gjorde att mannen i podden insåg att han inte ville längre var att han började titta på andra. Att han kände sig ensam i tvåsamheten. Eller att man får dra lasset av förhållandet själv. Sedan att man även får dra lasset av separationen själv. För så är det för mig. Jag drar lasset själv. Jag får packa allt. Jag får dela upp våra liv själv och jag får pikarna. Pikarna om Livet som blir efteråt och skräcken över att inte veta vart framtiden leder oss. Jag får gå igenom oss. Ensam. Det är orättvist. Men sant. Jag vill inte ursäkta honom längre. Komma med påhittade anledningar om varför han inte anstränger sig för oss. Jag gör det inte längre utan försöker se oss för den tvåsamhet  som vi är. 

Det här med att han inte hjälper till gör att jag känner mig enormt ensam och får mig att ta steg ifrån honom. Det känns som att han har varit paralyserad i flera år och det är jag som fått dra runt lasset som är oss och att jag inte orkar mer. Jag orkar inte mer. Inte. Mer. 

Leave a Reply

