Mormor 

Jag berättade för mormor idag att jag hade fått en lägenhet. Hon är 79 år och levde med sin kärlek hela hennes liv. 

Men jag fick hennes stöd. Hon sa: det gör du rätt i, du måste få leva och tänka på att leva det liv du vill leva. Inte bara sitta hemma och inte få göra det med ditt liv som du vill göra. Och det var så himla skönt att få förståelse från henne. Att få leva, konstigt det där att man vill ha tillstånd från de man älskar mest att leva det liv man vill leva. Men så är det i alla fall.  Jag vet nu att jag har min familjs stöd i det här även om jag inte pratat med den manliga sidan av familjen än. Men det är kvinnorna som är viktiga för mig. 

Hon sa att det kommer gå bra. Jag kommer känna mig fri sedan och må så bra. 

Tänk att man kan få behöva gråta en skvätt i sin mormors soffa och få luta sig mot hennes axel och bli klappad över håret och höra att hon är stolt över mig och att jag ska leva det liv jag vill leva. Att man inte kan sitta inne hela livet för någon annans skull. Sitta hemma och aldrig uppleva. 

Det var vad jag behövde höra. 

Leave a Reply

