Vad är ett levande förhållande? 

Jag läser en bok av Michael Larsen han finns att googla och skriver en fin blogg som ger mycket fina tankar om relationer. 


Där frågar de vad ett levande förhållande är. Och oj vad svårt det var att svara på för mig. 

För att ett levande förhållande är inte bara att göra saker tillsammans som att dejta, eller leva ihop och städa, diska, du vet allt det där som kallas vardag. För det kan man ha även om förhållandet är dött. På grund av att man vill hålla skenet uppe av att det ska vara bättre än det är mellan en och ens partner.

Vad är då ett levande förhållande? 

På riktigt. Jag är inte säker för jag har varit så rädd i mitt för att bli bortvald att jag glömt hur det känns att leva i ett levande förhållande. Jag tror att det handlar om att bli bekräftad, sedd, och att båda vill varandras bästa. Men även att man gör saker för varandra som den andra tycker om. Även om man själv inte är superförtjust i det hela. Sedan tror jag det handlar om att verkligen se varandra, på riktigt. Att respekten är där och inte allt är på den enas villkor. Att man kommer överens om vad man vill göra och hur man vill leva. Men framförallt att man fortsätter fråga och vara intresserad så att båda känner sig sedda även om man tror sig och antar sig veta vad svaret är. 
Vad är ett levande förhållande för dig? 

Leave a Reply

