När rädslan bubblar runt ens hjärta.

Jag är trött. Jag har burit vårt förhållande på mina axlar så lång tid. Så lång tid att jag inte orkar längre. Det är därför jag behöver egen tid. Att bo själv och ha vårt förhållande tillsammans men på distans. Det är som att jag kämpat mig trasig.

Jag vet att han älskar mig och jag honom. Vi bråkar egentligen aldrig, inte så vi står och skriker på varandra. Men vi lyssnar inte heller på varandra.

Jag tror att om man hittar varandra som unga som jag och han gjorde. Så är man kär och nyfiken. Man frågar varandra tusen frågor. Man får sina svar och man skaffar sig en uppfattning av ens älskades åsikter och hur den ska reagera. Sedan går tiden, de två i relationen ändras var för sig för att man får olika intryck, olika jobb, olika vänner och olika erfarenheter. Som gör att man ändras.
Man ändras också för att man blir äldre. Men kanske fastnar man i hur man behandlar varandra som när man träffades eftersom man inte lyssnar längre för att man tror att man har svaret om den andre. Om den andre då ändrats och inte vill bli behandlad så längre, om den fått andra värderingar och åsikter blir det svårt. Svårt trots att man älskar. För att man är annorlunda än man var då.

Idag är ångesten lite smygande. Den ligger och bubblar runt hjärtat som svart tjära. Den säger: Vad håller jag på med? Vad är det jag har gjort? Varför gör jag så här? Men jag vet att det bara är rädsla. Rädsla för det nya. Rädsla för att jag vet vad jag har och inte vad jag får. Rädsla  inför mig själv. Rädsla för att bryta upp.

Jag har aldrig lämnat någon gång tidigare. Aldrig någon. Det är ju inte så att jag lämnar helt. Men jag har bott ihop med honom i 13 år snart. Det är så himla läskigt och rädslofyllt det här. Att bo isär.

Och rädslorna, de gör saker och sätter tvivel i ens själ.

Leave a Reply

