Han kom och la sig i sängen och frågade hur jag trodde det skulle bli när jag flyttat. Jag sa att jag behöver tid att bli hel. Han tror inte på helande isär utan tillsammans. Jag sa att jag tror att jag bor där, han bor här eller någon annanstans. Han sover hos mig ibland och jag hos honom. Vi får prata och komma överens. Dejta, fortsätta med att hitta varandra igen. Vara aktiva i valet av varandra.

Jag frågade honom tillbaka. Hur tror du det blir när jag flyttat? Han svarade: Jag tror vi kommer vänja oss vid att inte kompromissa från varandra. Att vi kommer höras mindre och mindre och efter några månader så blir det en skilsmässa.

Det är konstigt att vi kan vara rationella i det här. Jag gråter hela tiden. Han inte alls. Han pratar med mig. Jag vet att han är en fin man. Han är fin på många sätt. Men för att jag ska bli hel behöver jag min egen värld. På mitt sätt. Med honom på mina villkor.

Jag vet att jag sårar genom att vilja bo ensam. Men jag klarar inte mig själv längre. Jag behöver bli stark.  Mina känslor de är så sköra. De har varit sköra sedan han krossade mig med sina ord förra året. Det som gjorde att jag förstördes i kärleken. Det som jag inte kunnat laga med honom utan måste hitta igen själv. Ja, jag älskar honom. Jag är inte kär längre. Jag vill hitta den jag är. En egen värld. Där jag får fundera om mina åsikter, mina värderingar och den jag är. Men med honom på mina villkor för en gångs skull.

Om han väljer att lämna mig för att jag flyttar till eget boende då är det hans val. Det handlar om en rädsla som jag måste ta. Ett val som är hans. Det som bara är så som det är.  Jag kommer flytta till popcornlyan för det är antingen honom eller mig i det här och jag måste välja mig. Jag vill välja oss. Men det måste vara oss där jag är lika stark i oss som han är. Och så har det inte varit tidigare.

Leave a Reply

